Neonskylten – en klassiker i uppdaterad form

Neonskylten – en klassiker i uppdaterad form. Men, vad hände egentligen med den äldre modeller? I början av 1900-talet så slog neonskylten igenom på bred form. Det hela startade i Paris och spreds sedan till varje större stad värd namnet i Europa. Så även till Stockholm.

Faktum är att reklamskyltar i allmänhet och neonskyltar i synnerhet snabbt blev en del av den arkitektoniska utvecklingen i vår huvudstad. Överallt syntes ljusskenet från olika fasader där företag, genom neonskyltar, gav sig tillkänna för medborgarna. Detta skapade ett modernt intryck till en stad i en förvandling.

I Stockholm såg man den enorma, rörliga Stomatol-skylten vid Katarinahissen, man såg Dagens Nyheter-skylten och överallt kunde man se biografer – Draken; Sveriges vackraste skylt enligt många! – restauranger, butiker och olika företag använda sig av neonskyltar för att markera sin närvaro. Marabou, Lipton, Pommac – samtliga dessa företag visade sig längs Kungsgatan och mot Stureplan: neonskylten var en självklarhet och gav Stockholm en identitet som storstad.

Stockholm hade taktpinnen – men tappade den. Varför? Det enkla svaret är att inställningen till allmän reklam förändrades. Där vi tidigare – fram till 50-talet – såg reklam som någonting häftigt så förändrades den allmänna inställningen. Varför skulle man påtvingas en massa reklam och en massa blinkande skyltar varje gång man steg utanför dörren. Det blev omodernt med neonskyltar i Stockholm och många av de som tidigare gett staden ljus under kvällarna plockades bort eller släcktes.

Det hela föll i glömska. Istället för neon så började man använda sig av vanliga skyltar där endast bokstäver var skrivna. Fullt fungerande – men inte alls lika roligt. Därför är det glädjande att se förändringens vindar igen. Neonskylten har gjort comeback – men i en ny tappning. Numera så använder man sig av neonskyltar med led-teknik och det har stora fördelar.

Neonskyltar med energisnål led-teknik

Neonskyltar var på alla sätt och vis ett häftigt inslag i en stadsmiljö. Dels så gav de ljus – av alla tänkbara färger – och dels så gav de också unika intryck till företagen som använde sig av dem.

Hur och varför? Jo, för att just skyltar av neon var ytterst formbara. Man kunde forma dem till egentligen vilket typsnitt och vilken form som helst; det skapade en kreativitet och en möjlighet för företag, för tidningar, för restauranger, caféer och andra verksamheter att visa upp sig för alla. En skylt gav en chans att visa sig unik på ett helt annat sätt än vad dagens skyltar mäktar med. Eller?

Sanningen är alltså den att neonskylten är tillbaka och att den har exakt samma fördelar som föregångaren. Led Tekniken möjliggör samma kreativa formgivning, samma experimenterande med ljus och samma unika uttryck – men där allt blir avsevärt mycket billigare. Neonskylt med energisnål led-teknik sparar pengar och de ger samtidigt samma tydliga möjligheter att skapa en unik profil för ett företag.

Neonskyltar är konstverk för alla

Detta är ytterst välkommet. Städer behöver ljus och de behöver den häftiga upplevelsen av olika ljus- och färger under kvällarna. Den stora fördelen nu är att det inte behöver kosta så mycket och att driften dessutom blir säkrare och enklare. Led-tekniken har fört neonskylten till framtiden och det ger städer – Stockholm framförallt – en chans att bjuda på det lilla extra igen.

Att inkludera neonskyltar i den arkitektoniska stilen ger definitivt ett mervärde och skapar en känsla av en stad full av liv, vitalitet och en egen känsla. Säga vad man vill om reklam och marknadsföring, men håll med om att man hellre väljer en snygg, väldesignad och upplyst skylt än en aggressiv gåpåig reklam på Tv eller på radion. En välplanerad skylt är till mångt och mycket ett konstverk, med den tydliga fördelen att den är tillgänglig för alla. Såväl under dag som under natten.