När man arbetar med chefsrekrytering är det viktigare än någonsin att rätt person hamnar på rätt plats, inte bara för företaget utan för alla som arbetar där och vill ha bra ledning.
Stor människokännedom och erfarenhet av olika organisationer är viktigt när man arbetar med att rekrytera chefer. Det finns många sätt att rekrytera. En del företag väljer psykologiska test med hjälp av AI och det finns de som väljer magkänsla.
En rekryterare i USA hade sin egen metod. Han bjöd ut de sökande på lunch. När de satte sig vid bordet samtalade de om allt annat än jobb. När maten sedan kom in var kandidaten avspänd och öppen. Det var då han avslöjade det rekryteraren var ute efter. Den avgörande biten var saltet. En person som saltade maten innan han ens smakade på den hade inte en chans att få jobbet.
Men det finns andra beprövade sätt att chefsrekrytera
Exempelvis går chefsrekrytering med Valegro till på mer traditionella sätt. Här har de spetsat in sig på företag inom ekonomi, finans, management och försäljning eftersom de själva har erfarenhet inom området. Men att de dessutom är hejare på hästar och golf gör väl att de har möjlighet att också se andra kvalitéer hos människor.
Att lära sig förstå och läsa av den sökande är en konst man kanske kan lära sig men det är egentligen en talang. Hur framgångsrikt man arbetar visar sig ju i hur lyckade rekryteringarna blir och om företag som letar chefer återkommer.